Leczenie patologicznego hazardu

Uzależnienie od hazardu - oznaki, objawy i leczenie.
Stawianie na sport, zdrapki, ruletkę, pokera, w kasynie lub przez Internet może nadwyrężyć relacje interpersonalne, kolidować z pracą i doprowadzić do finansowej katastrofy. Można nawet robić rzeczy, o których człowiek nigdy nie pomyślałby, jak kradzież pieniędzy na hazard lub w celu spłacenia swoich długów.

Jeśli ktoś jest uzależniony od hazardu może myśleć, że nie jest w stanie tego powstrzymać, ale z właściwą pomocą można rozwiązać problem z hazardem lub innym uzależnieniem i odzyskać kontrolę nad swoim życiem. Pierwszym krokiem jest rozpoznanie i uznanie problemu.

Uzależnienie od hazardu, znane również jako hazard kompulsywny, jest rodzajem zaburzenia impulsu kontroli. Hazardziści nie mogą kontrolować impulsu do hazardu, nawet jeśli wiedzą, że hazard krzywdzi ich oraz bliskie im osoby. Hazard jest wszystkim, o czym mogą myśleć i wszystkim, co chcą robić, bez względu na konsekwencje. Hazardziści trwają przy uprawianiu hazardu niezależnie czy idzie im lepiej, czy gorzej, czy są spłukani, załamani, szczęśliwi lub czy mają depresję. Nawet wtedy, gdy wiedzą, że szanse są przeciwko nim, nie mogą zrezygnować.
Gracze mogą mieć problem, nawet wówczas, gdy nie tracą całkowicie impulsu kontroli. Problemem hazardu jest każde zachowanie związane z hazardem, które zakłóca życie. Jeśli ktoś jest zajęty hazardem i spędza coraz więcej czasu w ten sposób, wydając pieniądze na gry hazardowe, powodując ich stratę, mimo poważnych konsekwencji, oznacza to, że ma problem z hazardem.

Łagodzenie nieprzyjemnych i przytłaczających uczuć bez hazardu.
Nieprzyjemne uczucia, takie jak stres, depresja, samotność, strach i lęk mogą powodować zachowanie nałogowych graczy lub je pogarszać. Po stresującym dniu w pracy, czy po kłótni z małżonkiem lub współpracownikiem, wieczór na torze lub w kasynie może wydawać się zabawnym, ekscytującym sposobem na relaks. Ale są zdrowsze i znacznie mniej kosztowne sposoby na trzymanie nieprzyjemnych uczuć w ryzach. Mogą one obejmować ćwiczenia, medytacje, stosowanie strategii relaksacji sensorycznej i praktykowania prostych ćwiczeń oddechowych. Dla wielu ludzi, trudnym aspektem rzucenia hazardu jest znalezienie alternatywnego sposobu poradzenia sobie z nieprzyjemnymi uczuciami bez hazardu. Nawet wtedy, gdy hazard jest już częścią Twojego życia, bolesne i nieprzyjemne uczucia, które może kiedyś Cię skłoniły żeby grać, nadal pozostaną. Tak więc warto poświęcić trochę czasu na myślenie o różnych sposobach, które chcesz stosować w sytuacjach stresowych i do walki z podrażnieniami trudnymi sytuacjami życia codziennego, które często powodują rozpoczęcie hazardu.

Oznaki i objawy uzależnienia od hazardu.
Uzależnienie od hazardu jest czasami określane jako "choroba ukryta", ponieważ nie ma widocznych oznak lub objawów fizycznych, jakie istnieją w uzależnieniu od narkotyków i alkoholu. Nałogowi hazardziści zwykle zaprzeczają lub zminimalizują swój problem. Czynią również wszelkie starania, aby ukryć swoje uzależnienie od gier hazardowych. Osoby uzależnione od hazardu często odsuwają się od swoich bliskich, zakradają się do domu

Możesz mieć problem z hazardem, jeśli:

  • Czujesz potrzebę, aby trzymać w sekrecie swój problem. Możesz grać w ukryciu lub kłamać na temat tego ile grałaś/grałeś, czując że inni nie zrozumieją, lub będą zdziwieni Twoją dużą wygrana lub przegraną.
  • Masz problemy w kontrolowaniu hazardu. Gdy zaczniesz grać, możesz odejść? Czy jesteś zmuszona/zmuszony grać, dopóki nie stracisz ostatniej złotówki, zwiększając swoje zakłady w dążeniu do odzyskania utraconych pieniędzy?
  • Grasz, nawet gdy nie masz pieniędzy. Ostrzeżeniem jest to, że jesteś coraz bardziej zdesperowana/zdesperowany, aby zrekompensować swoje straty. Możesz grać, dopóki nie stracisz ostatniej złotówki, a następnie zapożyczać się, sprzedawać rzeczy, a nawet kraść po to, by dalej grać? To jest błędne koło. Można szczerze wierzyć, że hazard przyniesie więcej pieniędzy i jest jedynym sposobem, aby wygrać utracone pieniądze. Ale to tylko sprawia, że coraz bardziej pogłębiasz swoje problemy.
  • Rodzina i przyjaciele martwią się o ciebie. Zaprzeczanie swojemu problemowi uzależnienia od hazardu sprawia, że on wciąż trwa. Jeśli rodzina i znajomi są zaniepokojeni, słuchaj ich uważnie. Musisz poważnie spojrzeć na to, jak hazard wpływa na twoje życie. Prośba o pomoc, nie jest oznaką słabości.

Leczenie uzależnienia od hazardu.
Każda uzależniona od gier hazardowych osoba jest wyjątkowa i dlatego potrzebuje programu leczenia specjalnie dla siebie dostosowanego. Największym krokiem w leczeniu jest uświadomienie sobie, że masz problem z hazardem. Przyznanie się do tego wymaga ogromnej siły i odwagi, zwłaszcza jeśli straciło się dużo pieniędzy i zniszczyło relacje z rodziną, bliskimi, złamało karierę. Nie rozpaczaj i nie próbuj walczyć z uzależnieniem samodzielnie. Wiele innych osób przeszło tą drogę i było w stanie przełamać nawyk. Pokonanie nałogu hazardu nigdy nie jest łatwe. Ale odzyskanie kontroli nad sobą jest możliwe, jeśli trzymać się leczenia i szukać wsparcia. Aby uzyskać pomoc w swojej okolicy sprawdź listę placówek odwykowych lub skontaktuj się z poradnią on-line. Aby nie być samotnym w procesie leczenia poszukaj wsparcia np. w grupie Anonimowych Hazardzistów.

Terapia hazardu.
Poznawczo-behawioralna terapia hazardu koncentruje się na zmianie niezdrowych zachowań hazardowych. Uczy ona także nałogowych hazardzistów, jak walczyć z uzależnieniem od hazardu radząc sobie z niewygodnymi emocjami, zamiast stosować ucieczkę w hazard i sprawiać sobie kłopoty finansowe, w pracy i relacjach interpersonalnych wynikające z uzależnienia. Celem leczenia jest uzależnionych osób jest sprawienie, że myśli się o hazardzie w nowy sposób. Zmiana myśli i przekonań temat hazardu następuje w czterech etapach. Pomoc terapeuty nie oznacza, że nie  można sobie pomóc samemu, ani że jest się na to zbyt słabym. Terapia jest dla ludzi, którzy są na tyle sprytny, aby zdać sobie sprawę, że potrzebuję pomocy. Terapeuci zaś mogą dać Ci narzędzia i wsparcie dla przeformułowanie myślenia, które będzie trwać przez całe życie.

Zmiana stylu życia i podejmowania zdrowszych wyborów.
Jednym ze sposobów, aby powstrzymać się od uprawiania hazardu jest analiza tego, co jest potrzebne do hazardu oraz usunięcie tych elementów ze swojego życia. Cztery elementy potrzebne do uprawiania hazardu to:

Decyzja: Przed przystąpieniem do gry hazardowej podejmujesz decyzję. Jeśli masz skłonność do hazardu powiedz sobie stop, pomyśl co chcesz zrobisz, o konsekwencjach  swoich działań. Aby przestać myśleć o grze musisz znaleźć sobie natychmiast coś innego do zrobienia.

Pieniądze: Hazard nie może nastąpić bez pieniędzy. Pozbądź się kart kredytowych, niech ktoś inny rozporządza Twoimi pieniędzmi, bank może dokonywać płatności automatyczne dla Ciebie, trzymaj ograniczoną ilość gotówki.

Czas: Hazard nie może wystąpić, jeśli nie masz czasu. Sporządź harmonogram przyjemnego rekreacyjnie spędzania wolnego czasu, nie mającego nic wspólnego z hazardem.

Gra: Bez bezpośredniego i pośredniego dostępu do gier lub zakładów na nie ma możliwości, aby grać. Nie narażaj się na kuszące środowiska lub miejsca. Możesz zablokować witryny z grami hazardowymi hazardowych na swoim komputerze.
Konsekwentne wyjście z nałogu hazardowego zależy od wiele czynników, między innymi od powodów, np. negatywnych uczuć, sytuacji dla których gry hazardowe były ucieczką. Ucieczka w hazard od depresji, samotności lub nudy jest tylko krótkotrwałym zapomnieniem o problemach.  Nie jest ich rozwiązaniem. Dlatego też należy rozwiązywać swoje problemy. Istnieją alternatywne zachowania, które można zastosować zamiast hazardu.

Przykładem mogą być:

Powód uzależnienia hazardowego Alternatywa
Zapewnienie sobie emocji, adrenaliny Sport lub wymagające hobby, takie jak kolarstwo górskie, wspinaczka, narciarstwo
Chęć bycia bardziej społecznym, przezwyciężenie nieśmiałości Poradnictwo, zapisanie się na jakiś kurs, dołączenie do jakiejś grupy społecznej, np. w celu działania charytatywnego,
Tłumienie nieprzyjemnych uczuć, unikanie problemów Terapia, konsultacjeo
Nuda i samotność Znajdź coś czego jesteś pasjonatem, np. sztuka, muzyka, sport lub książki, a następnie znajdź ludzi o tych samych zainteresowaniach
Odpoczynek po stresującym dniu 15 minut codziennej aktywności fizycznej może eliminować skutki stresu, głębokie oddychanie, medytacja lub masażo
Rozwiązanie problemów finansowych Szanse zawsze są ułożone przeciwko Tobie, więc jest o wiele lepiej, aby szukać pomocy z doradcą kredytowym

Odczuwanie ochoty na hazard jest normalne, ale uleganie jej nie sprawia, że życie staje się łatwiejsze. Należy dokonywać lepszych wyborów, pomimo trudności. Dokonywanie lepszych wyborów oraz wsparcie ze strony innych sprawiają, że łatwiej jest być opornym wobec zachcianek.

Poniższe strategie mogą również pomóc:

  • Poszukaj wsparcia. Zadzwoń do zaufanego członka rodziny, spotkaj się z przyjacielem na kawę lub udać się do Anonimowych Hazardzistów na spotkanie.
  • Zrób coś innego. Rozpraszaj się poprzez inne działania, takie jak sprzątanie domu, chodzenie na siłownię lub oglądanie filmu.
  • Odłóż hazard na później. Powiedz sobie, że będziesz czekać pięć minut, piętnaście minut albo godzin - jednak na tyle długo, że można wytrzymać. Jak czekasz przymus do uprawiania hazardu może przechodzić lub stać się na tyle słaby, byś mógł się oprzeć.
  • Przemyśl konsekwencje. Wyobraź sobie, co się stanie, jeśli poddasz się impulsowi do hazardu. Pomyśl, jak będziesz czuć się gdy stracisz pieniądze, rozczarujesz się i swoją rodzinę ponownie.
    Jeśli nie jesteś w stanie oprzeć się głodowi hazardu, nie być zbyt surowy dla siebie i nie wykorzystuj tego jako pretekst do rezygnacji. Pokonanie nałogu hazardu to proces trudny. Możesz ulec od czasu do czasu, ważne jest, abyś uczył się na swoich błędach i kontynuował działania na rzecz regeneracji.

Źródło: www.helpguide.org/mental/gambling_addiction.htm

Komentarze


Stronę internetową prowadzi Fundacja Studio Psychologii Zdrowia Fundacja Studio Psychologii Zdrowia

Strona współfinansowana ze środków Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych

 

Copyright © Uzależnienia behawioralne 2016

 

 

Proszę czekać...