Skip to main content

Telefon zaufania dla osób uzależnionych od czynności

Zapraszamy do wysłuchania zapisu audycji poświęconej Telefonowi Zaufania dla osób uzależnionych od czynności. Telefon działa już od 5 lat i jest pierwszym w Polsce telefonem zaufania dla osób cierpiących z powodu uzależnień behawioralnych, tj. uzależnienia od hazardu, Internetu, seksu, zakupów, pracy czy jedzenia. Codziennie, pod numerem 801-889-880 w godzinach 17:00-22:00, konsultanci z Instytutu Psychologii Zdrowia PTP udzielają porad i wsparcia osobom potrzebującym pomocy.

Gościem audycji realizowanej przez Fundację Inspiratornia w Polskim Radiu RDC był psycholog, Tomasz Górecki pracujący na co dzień w Telefonie Zaufania, który opowiadał o tym, jak funkcjonuje tego rodzaju  pomoc, kim są rozmówcy i jakiego rodzaju wsparcia potrzebują.

– Zainteresowani dzwonią najczęściej w sytuacjach kryzysowych – mówił Tomasz Górecki. To znaczy, w momencie kiedy uzależnienie ma już znaczący wpływ na życie danej osoby. Jednocześnie, dla 80 procent rozmówców, Telefon Zaufania jest pierwszym kontaktem z instytucją pomocową – wcześniej żadna z tych osób nie poszukiwała wsparcia psychologa, ani nie uczestniczyła w terapii. Jesteśmy zatem takim swoistym „lekarzem pierwszego kontaktu”, który mówi jakie kroki może podjąć osoba będąca w potrzebie.

W ciągu 5 lat istnienia Telefonu Zaufania połowa rozmów jakie przeprowadzono dotyczyła tematyki uzależnienia od hazardu. Kolejnym najczęściej zgłaszanym przez rozmówców problemem  jest uzależnienie od Internetu i gier komputerowych, a dzwoniący to z reguły rodzice dzieci nadużywających nowoczesnych technologii. Wiele rozmów dotyczy także problemów związanych z seksoholizmem i w tym przypadku osobami potrzebującymi wsparcia najczęściej są mężczyźni uzależnieni od pornografii w Internecie. Zatem  po pomoc dzwonią zarówno osoby, które są uzależnione, jak i ich rodziny i bliscy – najczęściej żony, partnerki i matki osób uzależnionych.

Gość audycji mówił o tym, jakiej pomocy udziela na co dzień Telefon Zaufania i czego osoba, która chciałaby porozmawiać z psychologiem może się spodziewać.

– Oferujemy szeroko pojęte wsparcie i prowadzimy psychoedukację. Udzielamy poradnictwa psychologicznego, z naciskiem na słowo „porada, poradnictwo” ponieważ „porada” to nie „rada” – mówił Tomasz Górecki. – Proponujemy, pokazujemy w subtelny sposób jakie są drogi wyjścia z danego problemu. Rada zaś byłaby imperatywem – czego z reguły nie stosujemy. Motywujemy dzwoniących do podejmowania konkretnych działań służących rozwiązaniu problemu koncentrując się jednocześnie na tym, co ta osoba czuje, co się z nią dzieje. Rozmowa średnio trwa   40 do 60 minut, więc jest wystarczająco dużo czasu by przyjrzeć się sytuacji i zrozumieć problem tej osoby – pointuje Tomasz Górecki.

Uruchomienie i prowadzenie telefonu zaufania świadczącego pomoc w zakresie uzależnień behawioralnych dofinansowywany jest ze środków Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych, będących w dyspozycji Ministra Zdrowia.

Audycja dostępna jest na stronie: http://www.rdc.pl/podcast/kobiecy-wieczor-uzaleznienia-behawioralne-4/