Doniesienia z badań

Doniesienia z badańRaporty z badań - Siecioholizm

Raport Gry on line

Kto korzysta z gier online? Jak funkcjonują oparte na wspólnocie gier społeczności? – charakterystyka graczy Które gry są najpopularniejsze? W ramach międzynarodowego projektu badawczego EU NET ADB1 , dotyczącego zjawiska nadużywania gier komputerowych, a zwłaszcza gier online wśród młodzieży europejskiej przebadano nastolatków w wieku 15-16 lat. Badania wśród polskiej młodzieży przeprowadziła w latach 2011-2012 Fundacja Dzieci Niczyje. Wśród badanych uczniów ostatnich klas gimnazjów 70 procent deklarowało,  że  najczęściej gra w  proste gry przeznaczone dla jednej osoby, (np. popularny pasjans). Większość gimnazjalistów gra sporadycznie, kilka razy w roku. W dalszej kolejności popularnością cieszą się gry wieloosobowe, takie jak MMORPG (czyli...
Doniesienia z badańRaporty z badań - Siecioholizm

Młodzież a Internet – raport z badań CBOS

Stwierdzenie, że młodzież zdecydowanie za dużo czasu spędza surfując w Internecie, bynajmniej nie jest odkrywcze. Ale uświadomienie sobie, że niektóre nastolatki spędzają w ten sposób nawet osiem czy dziewięć godzin dziennie, daje do myślenia, nawet jeśli problem dotyczy tylko niedużej części z nich. Takie dane, poparte badaniami, podaje CBOS w najnowszym raporcie „Młodzież 2013”. Informacje przytaczane w raporcie CBOS potwierdzają w liczbach to, co już wiemy – Internet się upowszechnił, dostęp do sieci nie jest już problemem. Ma go w domu 97%  ankietowanych. Przeciętny czas spędzany online przez młodzież to trzy godziny dziennie. „Jedna piąta (20%) korzysta z sieci na ogół godzinę dziennie, ponad jedna czwarta...
Doniesienia z badańRaporty z badań - Siecioholizm

Kompetencje cyfrowe młodzieży w Polsce

"Cyfrowi tubylcy" to określenie użyte w odniesieniu do dzisiejszej młodzieży przez autorów badania "Kompetencje cyfrowe młodzieży w Polsce". Użyte jednak ze znakiem zapytania. Powszechnie uważa się, że skoro nastolatki tyle czasu spędzają przy komputerze, to świetnie posługują się internetem, a wychowani w czasach analogu dorośli mogą tylko pomarzyć o podobnej biegłości. W świetle przeprowadzonych badań okazuje się, że kwestia jest bardziej złożona. Młodzież w wieku 14-18 lat rzeczywiście traktuje internet jako swoje naturalne środowisko. Sieć służy do realizacji wielu celów: do zdobywania wiedzy, rozwijania zainteresowań, nawiązywania i utrzymywania kontaktów towarzyskich, rozrywki. Czyli wszystkiego, czego młodzież poprzednich pokoleń szukała w "realu". Aż 71 % ankietowanych nie wyobraża sobie...
Doniesienia z badańRaporty z badań - Siecioholizm

W 2013 roku odnotowano rekordową liczbę zgłoszeń niebezpiecznych treści w Internecie!

Zespół Dyżurnet.pl  w 2013 roku odnotował rekordową, w stosunku do lat ubiegłych liczbę zgłoszeń o niebezpiecznych i nielegalnych treściach zamieszczanych w Internecie – w sumie  6697 informacji. Najwięcej zgłoszeń dotyczyło treści seksualnego wykorzystywania dzieci. Zespół Dyżurnet.pl  jest jedynym polskim punktem konsultacyjnym, który zajmuje się podejmowaniem działań na rzecz bezpiecznego Internetu. Realizuje współfinansowany przez Komisję Europejską program Safer Internet. Przyjmuje zgłoszenia dotyczące nielegalnych treści oraz podejmuje wobec nich interwencje, również poza granicami Polski. O obserwowanej skali zjawiska oraz o podejmowanych działaniach na rzecz bezpiecznego Internetu regularnie informuje opinię publiczną w  opracowanych przez siebie raportach. Można je znaleźć na stronie: www.dyzurnet.pl Od początku swojego istnienia, czyli od 2005...
Doniesienia z badańRaporty z badań - Siecioholizm

Bezpieczeństwo dzieci w Internecie

Co zrobić, by dzieci były bezpieczne, korzystając z Internetu? Czy na pewno wiemy, co faktycznie im grozi, z jakimi zagrożeniami się spotykają spędzając wiele godzin przy komputerze? Oczywiste jest, że korzystania z sieci nie da się zabronić – Internet stał się powszechnym, codziennym narzędziem, wspomagającym w nauce, dostępie do informacji, utrzymywaniu kontaktów towarzyskich. Możemy tylko zadbać o to, by dzieci i młodzież używały Internetu mądrze. Kto powinien wziąć za to odpowiedzialność – rodzice, szkoła, dostawcy usług internetowych, a może same dzieci? Na te pytania starali się odpowiedzieć naukowcy pracujący przy projekcie EU Kids Online, a wyniki przeprowadzonych badań zawarli w Kwestionariuszu "Dzieciaki z Unii Europejskiej w sieci"....
Doniesienia z badańRaporty z badań - Siecioholizm

Świadomość zagrożeń związanych z korzystaniem z Internetu wśród młodzieży – cz. III

Jak pokazują badania, młodzież zdaje sobie sprawę z zagrożeń związanych z nawiązywaniem w Internecie kontaktów. Mogą to być zarówno znajomi, np. rówieśnicy ze szkoły, jak i osoby nowo poznane, zasłaniające się anonimowością w sieci. Uczniowie wiedzą, że nie każdy podaje w Internecie prawdziwą tożsamość i to jest przyczyna większości zagrożeń: Piszemy przykładowo z jakąś osobą, która może się podawać za kogoś innego. A piszemy z nią już tak długo, wydaje nam się, że dobrze ją poznaliśmy, chcemy się spotkać, a okazuje się, że to jest ktoś zupełnie inny. Możliwe, że dla nas niebezpieczny – zauważa gimnazjalista. Osoby uznane przez uczniów za niebezpieczne to pedofile, osoby ukrywające tożsamość, włamywacze, oszuści, hakerzy, osoby modelujące...
Doniesienia z badańRaporty z badań - Siecioholizm

Świadomość zagrożeń związanych z korzystaniem z Internetu wśród młodzieży – cz. II

W poprzednim artykule, poświęconym świadomości zagrożeń wynikających z korzystania z sieci, referowaliśmy wypowiedzi młodzieży dotyczące świadomości zagrożeń związanych ze zdrowiem somatycznym i psychicznym, popadaniem w uzależnienie i ograniczeniem aktywności i rozwoju fizycznego. Jak się okazuje, młodzi ludzie, zdają sobie też sprawę z takich konsekwencji nadużywania Internetu, jak ograniczenie aktywności poznawczej i intelektualnej oraz problemy społeczne. Budujące jest to, że wbrew pozorom nastolatki nadal odczuwają potrzebę samodzielnego myślenia, zdobywania wiedzy o otaczającym świecie nie tylko posługiwania „gotowcami” z Internetu. Pierwszoklasista z liceum ujmuje to w następujący sposób: Internet zabija taką chęć odkrywania czegokolwiek inaczej. Bo jak mamy wszystko, wszystko możemy zobaczyć na ekranie, nie wychodząc nawet z domu, to życie...
1 2 3 4 5 6
Page 4 of 6