O uzależnieniu

O uzależnieniuSiecioholizm

Skąd się biorą uzależnienia od mediów cyfrowych

Uzależnienie od mediów - nowe zjawisko? Nałogowe korzystanie z mediów cyfrowych, wśród których wymienia się Internet, telewizję, gry sieciowe, telefony komórkowe, wydaje się być nowym zjawiskiem. I w pewnej mierze tak jest, bo podłożem uzależnień od nowoczesnych mediów jest „cywilizacja medialna”, znak naszych czasów. Ale należy pamiętać, że nowe media stanowią nowe środowisko do realizowania zachowań nałogowych, które występowały wcześniej. E-hazard to przedłużenie dawnej gry w karty, ruletkę, czy obstawiania wyścigów konnych, cyberseks – uzależnienia od seksu. Istniejące jak świat światem zachowania patologiczne, związane z przemocą wobec osób, którym trudno się obronić przed prześladowaniem przybrały nową formę – cyberbullyingu, czyli dręczenia za pomocą narzędzi oferowanych przez...
O uzależnieniuSiecioholizm

Rozpoznawanie uzależnienia od nowych mediów

Uzależnienia od nowych mediów wydają się „nowe”, ale podlegają takim samym mechanizmom jak inne nałogi. Warto znać najważniejsze symptomy, by rozpoznać je na czas i zwiększyć szansę na realizację „scenariusza pozytywnego” – czyli wyjścia z nałogu i rozpoczęcia nowego, satysfakcjonującego życia. Typy uzależnień medialnych Uzależnienie od nowoczesnych urządzeń mobilnych, podobnie jak inne uzależnienia behawioralne, dzielimy na uzależnienia pierwotne i uzależnienia wtórne. W przypadku uzależnienia pierwotnego uzależniające są cechy samego medium (gry sieciowej, smartfona, telefonu). To one przyciągają i nie pozwalają „oderwać się” od monitora. Dodatkowo uzależnienia pierwotne dzieli się na niespecyficzne, obejmujące wszystkie usługi i aplikacje danego medium oraz specyficzne, czyli związane z konkretnym produktem. Może nim być jedna...
O uzależnieniuSiecioholizm

Sala samobójców – uzależnienie od Internetu po polsku

Sala samobójców – uzależnienie od Internetu po polsku Porównanie filmu „Sala samobójców” Jana Komasy do brytyjskiego „Pokoju na czacie” Hideo Nakaty  narzuca się samo. Reżyserów gotowych zmierzyć się z  gorącym, współczesnym tematem uzależnienia od Internetu jest jak na lekarstwo. „Sala” wzbudziła na forach wiele negatywnych komentarzy, spierano się, który film lepszy, krytykowano wizualną stronę, wypadającą blado przy „Pokoju”. Ale „Sala” ma wielką zaletę – przedstawia polskie realia i reakcje otoczenia na uzależnienie w rodzinie. O uzależnieniach od substancji psychoaktywnych – alkoholu, narkotyków – powstało wiele filmów. Łatwo rozpoznać objawy tych rodzajów nałogu, skutki, wpływ na rodzinę. Trudniej opowiedzieć o uzależnieniach behawioralnych, bo nie ma w tym...
O uzależnieniuSiecioholizm

Pokój na czacie – zjawisko cyberbullingu i uzależnienia od sieci w filmie

Pokój na czacie w reżyserii Hideo Nakaty to nie jest film „o wpływie rzeczywistości wirtualnej na życie nastolatków”. To jest film o tym, że rzeczywistość wirtualna jest naturalnym środowiskiem młodzieży w stopniu niewyobrażalnym dla starszego pokolenia. Zapomnijmy o podwórkach Spotkania w pokojach na czacie są dla młodzieży pokazywanej w filmie tak oczywiste, jak niegdyś spotkania w domach czy na podwórkach. Internet z jednej strony zaspokaja potrzebę bycia w grupie, uzyskania wsparcia, naturalnego jednoczenia się „młodych” przeciwko „starym”. Jednocześnie od zawarcia nastoletniej przyjaźni do zagrożenia dzieli tylko jeden krok. Potencjalnie każda nowa znajomość może okazać się niebezpieczna i należy zachować zdrową ostrożność, dopóki się kogoś nie pozna. Jednak przy przyjaźniach...
O uzależnieniuSiecioholizm

Graj w gry, a uratujesz ludzkość – przekaz medialny na temat zachowań ryzykownych

Ryzyko popadnięcia w uzależnienie behawioralne wciąż jest niedoceniane. Mimo, że ten rodzaj uzależnienia ma charakter autodestrukcyjny i przynosi szkody we wszystkich obszarach życia jednostki, to tracenie kontroli nad wykonywaniem czynności spotyka się z powszechną akceptacją społeczną. Tak jest chociażby w przypadku pracoholizmu. Często nam, dorosłym nie jest łatwo postawić granicę między nadmiernym wykonywaniem czynności a zachowaniem ryzykownym i uzależnieniem. Dzieciom i młodzieży może być jeszcze trudniej. Dlatego warto zwrócić uwagę na to, z jakimi przekazami medialnymi stykają się na co dzień. Dotyczy to zwłaszcza uzależnienia, na które dzieci i młodzież są narażone w sposób szczególny, a mianowicie komputera i Internetu, w tym gier komputerowych. Na popularnych stronach internetowych można znaleźć informację,...
O uzależnieniuSiecioholizm

Gry online: korzyści i zagrożenia

O atrakcyjności „świata pikseli” świadczyć może systematycznie wydłużający się czas, jaki nastolatki spędzają przed komputerem oraz fakt, że jedną z najczęściej wybieranych przez dzieci i młodzież formą rozrywki są obecnie gry komputerowe. Jednocześnie ta nowoczesna forma zabawy wzbudza liczne obawy zarówno wśród rodziców i opiekunów, jak też naukowców, wskazujących konkretne niebezpieczeństwa dla psychospołecznego rozwoju gracza. Wbrew „moralnej panice” w przekazach medialnych i naukowych, sieciowe gry internetowe pomagają nastolatkom zaspokajać najważniejsze dla okresu dorastania potrzeby psychologiczne i społeczne oraz przyczyniają się do ich wszechstronnego rozwoju młodych ludzi. Korzyści Gry komputerowe mogą wspierać rozwój poznawczy emocjonalny i społeczny młodych ludzi. Wykazano, iż gry wpływają...
O uzależnieniuSiecioholizm

Infoholizm – plaga XXI wieku

Psychiatra Ivan Goldberg zaproponował kiedyś w formie żartu termin IAD (Internet Addiction Disorder) - uzależnienie od Internetu. Nie wiedział jeszcze wtedy, że wywołał wilka z lasu... Początki Internetu Kiedy w końcu lat 50-tych XX wieku Związek Radziecki wystrzelił sztucznego satelitę o nazwie Sputnik, Departament Obrony Stanów Zjednoczonych powołał Agencję Badań Strategicznych (ARPA). Jej zadaniem było stworzenie technologii informacyjnych dla celów militarnych. Na początku lat 60-tych powstaje koncepcja sieci komputerowej. Jej główne założenia to ułatwienie kontaktów oraz współpracy pomiędzy naukowcami z różnych części kraju. W listopadzie 1969r. Uniwersytet Kalifornijski w Los Angeles przesłał do Stanford Research Institute w Palo Alto pierwszy pakiet informacji - był...
1 2 3
Page 1 of 3