Archiwum: szkoleniaStrefa profesjonalistów

Szkolenie „Planowanie i prowadzenie ewaluacji programów profilaktycznych” już w czerwcu

Poradnia Monar w Łodzi zaprasza do udziału w dwudniowym szkoleniu „Planowanie i prowadzenie ewaluacji programów profilaktycznych”. Warsztaty odbędą się w terminie 22-23.06.2017. Koszt udziału to symboliczne 10 złotych. Szkolenie jest adresowane do realizatorów programów profilaktycznych wdrażanych ze środków Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych.

Chęć udziału można zgłaszać na adres e-mail: programlodz@gmail.com lub tel: 723797166. Zgłoszenia przyjmuje p. Małgorzata Bogdanowicz.

Cel szkolenia to podniesienie kompetencji uczestników w zakresie znajomości metod prowadzenia ewaluacji realizowanych przez nich projektów. W trakcie zajęć odbiorcy zdobędą zarówno wiedzę, jak i wzmocnią umiejętności praktyczne. Program szkolenia „przeprowadzi” uczestników przez kolejne etapu procesu badań ewaluacyjnych, a także pozwoli na zdobycie szerszej perspektywy w posługiwaniu się różnymi metodami i technikami.

Szkolenie prowadzone jest przez Ośrodek Szkoleniowo-Badawczy Stowarzyszenia MONAR ze środków Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii (Ministerstwa Zdrowia – Fundusz Rozwiązywania Problemów Hazardowych).

Szkolenie poprowadzą specjaliści z zakresu ewaluacji: dr Marcin Sińczuch i Marcin J. Sochocki.
Plan szkolenia:

I Dzień

  • 9.00 – 9.30 Wykład (1/2h): Uzależnienia behawioralne – podstawowe rozróżnienia definicyjne
    • Klasyfikacja, definicje, podstawowe informacje z badań.
  • 9.30–10.40 Wykład (1h): Ewaluacja programów profilaktycznych – podstawowe koncepcje i rozróżnienia (w trakcie wykładu 10-minutowa przerwa)
    • Ewaluacja czy ewaluacje, czyli w poszukiwaniu paradygmatu/ów.
    • Czy możliwa jest ewaluacja bez przemocy?
    • Ewaluacja demokratyczna, procesu, formatywna, konkluzywna, wewnętrzna, zewnętrzna, triangulacja.
  • 10:40 – 10:50 – przerwa
  • 10:50 – 12:50. Wykład (1h) i warsztat (1h): Ewaluacja ilościowa – metody i techniki
    • Schematy (quasi)eksperymentalne w ewaluacji – standard czy zawalidroga?
    • Co nam „mówią” wyniki? Czyli rzecz o interpretacji danych.
    • Wszyscy kochamy ankiety? Zasady konstruowania narzędzi badawczych, czyli co robić, a czego unikać, aby „wyjść na swoje”.
  • 12:50 – 13:30 Przerwa
  • 13:30–15:00. Wykład (1/2h) i warsztat (1h): Pytania o/i wskaźniki w ewaluacji
    • [P]ytania i [p]ytania, czyli formułowanie zagadnień z różnego poziomu.
    • Bierzemy się za wskaźniki realizacji celów i działań.
  • 15:00–16:00. Wykład (1h): Etyczne i praktyczne wskazówki realizacji badań ewaluacyjnych
    • Co można, a co trzeba robić prowadząc ewaluację?
    • I jak to wszystko opisywać?
  • 16:00 – 18:00 Konsultacje merytoryczne (2h) (realizowane równolegle przez dwóch prowadzących)

II Dzień

  • 8:20 – 9:50. Wykład (1,5 h): Ewaluacja w kontekście procesów zmian cywilizacyjno-kulturowych
    • O [E]waluacji jako narzędziu i symptomie zmian, raczej w makro- niż mikroskali.
  • 9:50 – 10:00. Przerwa
  • 10:00 – 12:00. Warsztat (2h): Opracowywanie kwestionariusza
    • Operacjonalizacja jako proces twórczy – narzędzia ilościowe
  • 12:00–12:10. Przerwa
  • 12:10 – 14:10. Wykład (1h) i warsztat (1h): Ewaluacja jakościowa – metody i techniki
    • Ewaluacja bez liczb? Ewaluacja bez celu?
    • Czy naprawdę wystarczy pogadać? Wywiady grupowe z adolescentami i innymi grupami.
    • A może poobserwować? Typologie i zasady obserwacji.
  • 14:10 – 14:50. Przerwa
  • 14:50 – 15:50. Warsztat (1h): Wywiad grupowy w praktyce
    • Zróbmy scenariusz.
    • Zróbmy wywiad.
  • 15:50 – 16:00. Podsumowanie szkolenia
  • 16:00 – 18.00 Konsultacje merytoryczne (2h) (realizowane równolegle przez dwóch prowadzących)

Opracowano na podstawie informacji organizatora

Zostaw komentarz